Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

03 april 2011

Återbesök till Eskos Männikkös fantastiska "naturbilder"

Det var söndag och sista dagen med Eskos Männikkös fantastiska naturbilder på Nordenhake. Jag var tvungen att bege mig dit igen och se om utställningen. Det är sällan en så bra utställning, på så hög nivå, visas i Sverige. Det gäller att se så mycket bra bilder som möjligt när chansen finns. Få in dom i sitt bildarkiv i hjärnan, så man får mer till grund för sitt eget skapande. Att se de bästa bilderna tror jag är måste för att kunna utvecklas.

Esko vill jag placera in på den högsta nivån, kalla den 10, tillsammans med Araki, Ernst Haas, Uta Barth, Lars Tunbjörk m. fl. Till den nivån har jag själv en bit kvar. Ett par tre placeringar kanske. Och jag vill nog påstå att ingen svensk naturfotograf når till nivå 10.

När jag tänker på fotografi på olika nivåer så kan jag inte mer än häpna över att en hel del fotoskribenter och andra fotografiska makthavare i Sverige med stort inflytande verkar ha en bildsyn som ligger på en nivå runt 5. En helt subjektiv uppfattning så klart.

Ibland får jag en sorglig känsla av att Sverige lirar i blåbärsdivisionen rent fotografiskt. Många försöker men få kommer någon vart. Därför var det viktigt att se om Eskos Männikkös fantastiska naturbilder på Nordenhake. Kanske lärde jag mig något nytt och kan bli bättre som fotograf.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...