Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

04 augusti 2023

Min utmattning av socialmedia - skrollande - tittande

För en månad märkte jag att jag hade gått i väggen när det gällde att skrolla runt på social media. Trots att jag skippade Instagram för över ett år sedan. Jag ändrade taktik på Facebook. Jag läste bara det första inlägget. Det gör jag fortfarande. För nästa inlägg är nästan alltid reklam. För att få läsa det jag intresserad av och hitta de riktiga godbitarna så måste man skrolla igenom en massa reklam, klickbeteslänkar, förslag på ditten och datten och rena bluffinläggen. Jag klarar inte det längre. Och sedan blir det dessutom ofta alldeles för många bilder att titta igenom. Jag vill bara se dom bästa bilderna. Sorry!

Det är konstigt att en sådan rörig och stökig reklamspäckad social mediakanal är så populär och fångar som många människors intresse. Man kan kanske likna det med att spela på enarmade banditer. Man drar och drar och ibland så får man en vinst. En fin bild, lite skvaller eller en intressant artikel. Kan man likna det med ett spelberoende av den mindre graden?

Jag lyssnade på ett Sommarprogram av Sofia Karlsson. Hon nämnde att hon hade fått någon slags utmattning där social media var inblandad. Hennes man blev tvungen att slänga hennes mobil i golvet så den gick i tusen bitar. Sedan skaffade hon en mobil utan möjlighet till att kunna installera appar. Sedan tillfrisknade hon. 

För egen del så har jag inte haft social media i min mobil på över tre år. När jag är ute så behöver jag vara helt i nuet.

Det var bättre för med bloggar som var reklamfria. Jag följde då ett femtiotal. Då fick jag ofta kommentarer som att det var så otroligt jobbigt. Dom fattade inte hur jag orkade. Nu sitter dom säkerligen i timmar och skrollar på social media. Reklamen slinker tydligen nerd utan motstånd. Konstigt. 

För att inte vara helt utanför så är jag en del på Twitter (X). Där finns det inte så mycket reklam och skitlänkar. Jag följer en hel del intressanta fotografer, bild och konstsidor. Många riktigt bra! Men nästan ingen svensk fotograf finns där. Det saknar jag. Högst fyra bilder går att lägga in åt gången. Helt perfekt tycker jag. Mina egna inlägg når tyvärr mycket lite intresse. Men det får jag ta. Jag kommer inte överens med algoritmen där heller. Jag är inte bra på social media, jag fokuserar på att vara bra i verkligheten. 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...