Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

08 augusti 2023

När det landade en storlom bakom ryggen

 Det var egentligen inget speciellt alls med den dagen i maj. Jag fattade inte varför jag hade ett sådant driv att ta mig ned till viken. När jag känner det där drivet så brukar jag ofta ramla över en fantastisk bild. Men som sagt, jag fattade inget, bara lydde min ingivelse. Väl framme vid fjärden såg det helt ointressant ut. Lite väl många moln och vågor för min smak. Jag gick iväg till badbryggan utan kameraväska. Ett litet märkligt moln som låg bredvid solen intresserade mig så jag tog några mobilbilder. Det fick i sin tur mig att gå och hämta kameraväskan i bilen. Och jag tog reflexmässigt också med mig kameran med det stora långa objektivet. Men egentligen så fanns det ingen användning för det. Inte en fågel i sikte. När jag tog en bild på det märkliga molnet västerut så landade det något i den lilla viken bakom min rygg. Jag tittade efter och det var en storlom. En storlom hade jag aldrig sett där tidigare någonsin. Och nästan aldrig fotograferat heller. Vilken lycka! 

Jag stod på en bra position och storlommen hade inte lagt märke till mig. Då gäller det att fortsätta att stå helt blickstilla. Och det gjorde jag i ca. en timmes tid. Jag tog massor av bilder och förbannade vågorna som var lite för dominanta för min smak. Jag ville ju ha den där lugna spegelblanka vattenytan som alla andra har lyckats med. Men icke. Det gällde ändå att göra det bästa av situationen. Jag väntade till storlommen var på platser där speglingarna i vågorna och ljuset var som bäst. 

Hemma senare på kvällen så såg jag på datorskärmen att jag hade fått fantastiskt fina bilder på storlommen i en stil som jag aldrig sett någon annan haft. Så vågorna som jag förbannade vid fotograferingen visade att var till en fördel. Den där bilden som man har i sitt huvud om hur det ska se ut är ofta fel. 

Bilderna går att beställa som högkvalitativ "fineart printar" på min hemsida Mats Fotokonst.

Nästan alla bilder på min hemsida går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Storlom i en vik i Stockholms södra skärgård. 
Storlom i en vik i Stockholms södra skärgård. 

Storlom i en vik i Stockholms södra skärgård. 



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...