Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

14 januari 2011

Och så några bra fototips från Jeff Johnson



Jeff Johnson, resefotograf, säger några kloka ord i den nio minuter långa filmen. "Man kan inte sitta hemma och tänka ut bilderna, man måste vara ute med kameran. Det är då det händer. Och det är ofta de bra bilderna blir om något annat än vad man tänkt sig. Det gäller att se. Lära sig att se och läsa av sin omgivning. Plåta. Plåta. Plåta."

Det kändes mycket bra att lyssna på vad Jeff sa. Tycker att det stämmer väl in på mitt eget fotograferande. Jag är ju också lite i opposition mot dom tänkande fotograferna som vet så mycket om det gör, vilket jag egentligen tvivlar på. Att vara helt öppen och inte låst är en av dom viktigaste egenskapen för att kunna ta bra bilder tycker jag. Och att man inte tänker så jäkla mycket. Det gäller att se och känna. Stäng ned den logiska rätlinjiga hjärnhalvan på absolut lägsta tomgång.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...