Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

02 januari 2011

Allergi mot medelmåttiga bilder?

Vet inte vad som har hänt med mig. Jag tror att jag har börjat utveckla en allergi mot medelmåttiga bilder. Det började nog efter en makalöst fin utställning på Gun Galley på sensommaren förra året. En av dom bästa jag någonsin sett. Jag skrev om vernissagen på bloggen. Det var Yves Marchand och Romain Meffre som ställde ut "Ruins of Detroit". Efter att ha sett dom bilderna var det som jag fick ett nytt inre riktmärke för fotografi. Nu kan jag nästan aldrig se något som duger längre. Det mesta tycks mig bara vara medelmåttigt och ointressant.

De flesta svenska fotografers bilder höjer sig ytterst sällan över medelmåttigheten numer, tyvärr. Det hjälper inte hur framgångsrika dom blir här hemma i olika sammanhang. För mig fungerar bilderna oftast inte. Sorry.

Vi lever i ett litet land och det märks på många sätt när vi ska jämföra oss med resten av världen. Det är inte många av oss som håller måttet. Att vi har en rådande kulturfientlighet gör inte saken bättre. Ibland får jag god lust att emigrera. Men det finns dåligt med svenska skärgårdar på andra håll.

Bilden på Katarina Hissen är från en många timmar lång promenad under dagen. Jag kunde inte komma mig för att gå in i ett endaste galleri. Inget verkade intressant. Håller jag månne på att förvandlas till en elitistisk bildsnobb? Den som lever får se.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...