Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

06 januari 2014

Resumé av mitt fotografiska år 2013

Året 2013 började riktigt storslaget. Min största bild någonsin skulle sättas upp. Ett panorama från Kallskär på hela trettio meter. Kryssningsfartyget Birka gick in i en docka efter nyår för underhåll och samtidigt så monterades min jättepanoramabild upp i deras stora konferensrum.

Sedan blev det i stort sett tvärdött. Den bistra, långa och kalla vintern gynnade tyvärr inte försäljningen av mina skärgårdsbilder. I mitten på mars blev jag varse att Skärgårdsstiftelsen hade valt en av mina bilder till omslag för deras årliga "Skärgårdsnatur". Plus en hel del bilder till innanför pärmarna. Jättekul!

Vintern ville inte ge med sig. Och det hände inte mycket. I början på maj kände jag mig orolig för att 2013 skulle komma att bli mitt sämsta år på mycket länge. 2012 hade varit ett rekordår så jag var inte förberedd på en sådan omsvängning.

Fotograferingen av vinterbilder blev det inte så mycket av efter att isen hade lagt sig i januari. Med över en halv meter snö på isar och i landskapet gjorde det ytterst svårt att fotografera. Men ändå blev det runt två tusen vinterbilder innan gallring. Jag får nog vara nöjd ändå.

När grönskan började att spira på våren blev det en månadslång period med mycket dis. Inte bra alls för min typ av bilder. Mycket av vårfotograferingen gick om intet. Jag är mycket beroende av att ljus och andra omständigheter är de rätta. Och på våren stämde nästan ingenting.

Maj. Äntligen drog bildförsäljningen igång på allvar. I slutet på maj kom Viveka Stens "I farans riktning" med en Sandhamnsbild som omslag. Kort därpå hörde Världsnaturfonden WWF av sig och kom att använda två bilder till kampanjen "Sveriges pärlor". Därefter ville ett företag som blivit uppköpt av nätverksföretaget Cisco Systems ha sina konferensrum i Stockholm utsmyckade.

Dis och dimma kom även att prägla några veckor i juli. Jag låg i Stockholms södra ytterskärgård och väntade på bättre väder. Men det ville inte infinna sig. Och jag blev tvungen att återvända till fastlandet. Sista veckan i juli blev riktigt bra så jag använde den att fotografera flera av Skärgårdsstiftelsens områden som jag kunde nå med bil.

En dag vid vid Häringe kraschade slutaren helt oväntat i min bästa dyraste kamera någonsin. Oturligt och olägligt mitt i sommaren när kameran behövdes som mest. Tur ändå att jag inte var ute på sjön. Bestämde mig efter en sömnlös natt att köpa en begagnad liknade kamera. Att få kameran lagad fanns det inte tid till. Men att hitta en på begagnatmarknaden var inte det lättaste det heller.


Det var först i mitten på augusti det lossnade för mig ute i ytterskärgården. Så är det ofta med somrarna. Det är bara några dagar som är riktigt bra för fotografering. Och då gäller det att vara på rätt plats. Dagar med sol från en klarblå himmel räknar jag som dåligt. Det är vid väderomlslag de bästa tillfällena till att ta bra bilder infinner sig för mig.

Hösten blev överraskande bra med mycket bildförsäljning till utsmyckningar. En utställning på ett läkemedelsföretag kom att avsluta året. 2013 blev ett rekord för bilder till utsmyckningar!

Många fotografer är redan på det klara med vilka bilder som blev deras bästa förra året. Det har jag tyvärr ingen aning om ännu. En hel del bilder är ännu inte bearbetade. Att "se" tar tid. Jag vill att bilderna ska hinna ligga till sig. Att ha bråttom och jobba snabbt fungerar sällan bra. Då blir det missar och mycket att göra om i stället. Efterarbetet tar betydligt längre tid än fotograferingen och är inte lika roligt. Det blev nära 11.000 bilder totalt under året. Fast det inte var ett toppår fotograferingsmässigt, kanske medelbra. Tror jag.

En del av de nya bilderna från 2013 kan du se på Webbkusten Stock Photo

Nu är vi inne i januari 2014 och om en månad har jag haft mitt egna galleri på Åsögatan i hela sex år. Otroligt vad tiden går. Tycker att det var nyss jag flyttade in.

SUMMERING: 2013 blev rätt bra ändå försäljningsmässigt fastän den stora svackan under senvintern och i början av våren. Det är givetvis bara en del av vad som har hänt som jag nämnt här. Jag känner mig nöjd. Men fotograferingsmässigt blir jag mycket sällan riktigt nöjd. Så inte 2013 heller. Men några riktigt bra bilder blev det säkert. Det brukar bli det.


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...