Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

13 mars 2013

Inspiration - William Eggleston - fotografi på högsta nivå

William Eggleston - Image documentary - fotografi på högsta nivå om egentligen ingenting

Hittade en film om William Eggleston på på You Tube och fick mig en riktig högtidsstund. Den är upplagd i fem delar. Se dom. Svindlande bra helt enkelt!

Jag är intresserad av fotografi och bildkonst i väldigt olika genrer. Tycker att det inspirerande och stimulerande att vara bred och ta in det bästa inom de flesta områden. Det går att lära mycket av William Eggleston som vid blott 26 års ålder fick ha sin första utställning på Moma 1976 - Moderna Museet i New York.  En utställning som blev helt nedskriven av kritikerna, men kom att bli omvärderad med åren.

Det kanske märkligaste för mig med Egglestons sätt att fotografera är att han bara tar en bild på det han vill avbilda. De flesta fotografer tar många, många bilder och väljer sedan ut den bästa. För mig kan det variera mellan 2 och 50 beroende på motivet.

 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...