Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

22 april 2011

Edward Burtynskys brännbara "Oil" på Fotografiska



Edward Burtynsky berättade om bilden
Industrilandskapet breder ut sig, tar upp allt mer plats. Vad gör vi med vår planet? Vad är priset för vår livsstil? Edward Burtynskys gigantiska bilder känns brännbara på Fotografiska. Bilderna är nästan förföriskt vackra trots det allvarliga innehållet. Det ser ut som om människan överskattar sin förmåga att ta konsekvenserna av den väldiga exploateringen av landskapet och jordens resurser. Med oljekatastrofen i Mexikanska gulfen färskt minne känns utställningen rätt i tiden.

Edward Burtynsky följde oljans väg i tolv år, från oljekälla till konsumtion och återvinning. Det blev en bildserie som jag tror fastnar hos betraktaren, klibbar sig fast i medvetandet. Bilder som kräver eftertanke. Hur skulle våra liv se ut om vi inte hade haft oljan? Hur kommer det att bli när den tar slut? Vad är alternativen?

Dessa monumentala industrilandskap är inget som vi är ser annars. Det fotografiska mediets styrka kommer väl till pass när problemen kring oljekonsumtionen skall medvetandegöras. De flesta bilder var två meter breda och knallskarpa. Jag behövde ett betraktningsavstånd på fem meter för att få det bästa perspektivet. Avståndet när bilden största kraft träffade mig. Några bilder var mindre och det tyckte jag personligen var bättre, för då kom jag närmare. En meter breda bilder kändes bäst. Störst är inte alltid bäst.

Ska jag sätta ett betyg på Burtynskys "Oil", så får det bli 9 av tio möjliga. Bilderna följde med mig därifrån och finns fortfarande starkt kvar i mitt medvetande. Bara det är indikator på att bilderna var något utöver det vanliga. Utställningen håller på till den 26 juni på Fotografiska.

En kort film om Burtynskys bilder på Corcoran Gallery of Art. Bildurvalet är inte det samma, men den ger en bra inblick i vad utställningen handlar om. Titta gärna in på Edward Burtynskys hemsida. Där kan man se mycket stora fina bilder på det mesta av hans arbete. Och sist, men inte minst, kolla in Edward Burtynsky på TED-talks

Balansen mellan utställningarna på Fotografiska är just nu alldeles utmärkt och lovar gott för framtiden. Helene Schmitz med konstfoto i galleriet på översta våningen, och jag tycker att Helene är en av landets bästa fotografer. På mellanvåningen två utställningar med allvarligt innehåll, Burtynskys "Oil" och Jonathan Torgovinks "Intended Consequences". Och på våningen längst ned reklam och kändisbilder av Albert Watson.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...