Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

17 februari 2015

Lyckat spontanbesök vid havet på Torö

Det blev ett mycket lyckat spontanbesök vid havet på Torö under lördagseftermiddagen. Jag skulle visa en vän en av mina favoritplatser i skärgården efter en härlig lunch i Nynäshamn. Vilken tur. Och vilken bra timing.

Ljuset, molnen och vågorna var verkligen med på noterna. Det är sällan havet ligger så pass stilla där som det gjorde. Molnfronten som passerade gjorde ljuset föränderligt och mycket intressant. När vi anlände så var ljuset lite gult och varmt. Men efter bara tio minuter så hade molnen glidit över oss och gjort ljuset blått.

Den sista bilden som jag fotograferade under vistelsen blev jag sällsynt nöjd med. Det är den undre bilden. Se bilden "Trädstammar vid havet i skymning" i Archipelago fine art

Vad är det som gör en bra bild? Ja, det är det jag inte riktigt vet. Och det gör fotografering så spännande. Rätt timing och tur är i alla fall ett par ingredienser. Och ett par öppna ögon som ser. Ibland så stämmer allt bara. Börjar man att granska bilderna noga så börjar man upptäcka en del viktiga saker. Men det är jag ofta omedveten om vid fotograferingsögonblicket, för jag går mest på känsla och tänker så lite som möjligt.

Sol över havet vid Torö i Stockholms södra skärgård


Moln med gul ljusstrimma  över havet vid Torö i Stockholms södra skärgård

Moln över hav i skymningvid Torö i Stockholms södra skärgård 



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...