Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

15 januari 2015

Årets bästa bilder från 2014/ nr 2 sälarna

På plats nummer två över förra året bästa bilder och årets klart roligaste bild att fotografera var de sjungande sälarna. De låg på en grynna i en mycket grunduppfyld fjärd vid havets rand. Jag lät segelbåten glida sakta sakta emot dom medan jag fotograferade. Jag hade ljuset i ryggen och havets fria horisont bakom sälarna, men det gällde också att få med ett av de låga skären som låg utspridda runt om. För bildkompositionens skull.


Sälarna låg oftast stilla men rörde sig och bytte ställning ibland. Tio till femton sälar simmade runt och visade sig ibland men dom fick inte plats på det lilla grundflaket. Ibland hörde jag andetag vid sidan av båten då sälar kom upp och andades.

Det var en magisk upplevelse att få ta del av sälarnas samling vid havets rand. En dröm som gick i uppfyllelse. När jag hade tagit en tre-fyrahundra bilder och började att ge mig av så började de att sjunga med sin speciella lite sorgsna sång. Själv hade jag ett par timmars färd kvar till min tilltänkta hamn. När det var nästan helt mörkt så kunde jag låta ankaret gå och somnade mycket nöjd.

Fototavlan "Sälarnas sammankomst" finns att beställa från galleri mats lindfors eller för andra bildanvändningar på webbkusten stock photo

Samling med sälar på ett grundflak vid havets rand i Stockholms skärgård - fotograf Mats Lindfors

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...