Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

21 januari 2015

Årets bästa bilder från 2014/ nr 3 Torrfuran

På plats nummer tre av förra årets bästa bilder kommer "Torrfuran". Jag hade ankrat båten i en mycket långrund vik väster om Järflotta som ligger vid havet i Stockholms sydligaste skärgård. Det var under de varmaste sommarveckorna då det nästan var helt vindstilla.

För att lättast komma över till andra sidan av ön så rodde jag en bit i min lilla gummibåt och gick uppför ett brant bergssida och följde berget högst upp tills jag kom till en plats där det var så gott som fritt från träd. Där sluttade det brant ned mot andra sidan som vette mot det lugna varma havet. Just där fanns torrfuran som spretade åt alla håll med sina torra grenar. Helt genomsvettig av kånkandet av kamerautrustningen provade jag med några olika bildvinklar. Den här tycker jag blev bäst.

Redan tidigt under hösten så blev det första exemplaret av "Torrfuran" 1/15, plexiglasmonterad, köpt av en av Sveriges storbanker. Och den kommer att få en mycket nordlig och havsnära placering senare i år.

Fototavlan "Torrfuran" finns att beställa från galleri mats lindfors eller för andra bildanvändningar på webbkusten stock photo

En torrfura högst uppe på Järflotta med utsikt över det sommarvarma havet - fotograf Mats Lindfors

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...