Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

15 juli 2012

Ett abstrakt mönster på en berghäll vid Ingaröfjärden

Ett intressant abstrakt mönster fanns på en berghäll vid Ingaröfjärden. Ibland så har man motiven bokstavligen under fötterna. Det gäller att se ned ibland. Men det var inte lätt att hitta ett utsnitt som skulle göra sig till en bild. Men jag tror att jag har lyckats skapligt i alla fall.

Den österrikesfödde fotografen Ernst Haas, 1921-1986, påverkade mig starkt i tonåren. Han var en föregångare i att använda färg och form i sina bilder. Haas flyttade till New York under 50-talet där var en dom första med att använda färgfilmen Kodachrome. Min bild på berghällen vid Ingaröfjärden kanske kommer sig av en liten påverkan av Ernst Haas. Jag började med att fotografera i svartvitt som 14-åring och som jag då verkligen älskade, men mina bilder i färg kom med tiden att få en helt annan kraft. En del fotografer lär sig aldrig att bemästra färgen för den är ytterligare ett svårighetsmoment i bildskapandet. Men för mig så föll det sig helt naturligt.

Abstrakt mönster i berghäll

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...