Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

22 februari 2012

Läsplattorna är en lysande framtid

Hade den stora glädjen att kunna umgås med en av mina bästa vänner under gårdagen. Vi åt lunch med en solig sjöutsikt i skärgården. Och framåt kvällen hamnade vi i mitt galleri på Söder. Efter ett tag så halade polaren P upp en iPad ur sin väska. Jag hade tidigare bara klämt på iPlattorna i affärer där jag inte hade fallit riktigt till föga. För små för att få en bra bildupplevelse hade varit min uppfattning och sedan hur man upplever en test i en stökig affär eller i en lugn miljö spelar också  roll.

Denna gång kunde jag bekanta mig med padden i lugn och ro. Jag hade ett par tips om fotografer som hade gjort ett par mindre bildpresentationer speciellt anpassade för läsplattan. En var Sven Seebecks "Mountain Sketches" som var gratis. Vi laddade in den och då började det lika något som kunde bli riktigt bra. Bilderna kunde bara bli 19 cm breda men upplevdes i alla fall som helt OK.

Lite lätt upprymda av den bekantskapen köpte kompisen P den amerikanske naturfotografen Willam Neils "Yosemite" för 38 kr . Det tog ett tag innan hela filen hämtades ned från iTunes. Boken var gjord som en  app som vi klickade igång.

JÄVLAR VILKEN STOR upplevelse det blev att se riktigt riktigt fina bilder i iPaden. Jag suckade och stönade som om det hade handlat om något helt annat. Det var en mycket behaglig känsla att bläddra bland bilderna. Klart bättre än vanliga böcker. Jag har aldrig riktigt känt mig som en stordiggare av fotoböcker, så som många verkar vara. Böjda sladdriga sidor som ska flyttas från höger till vänster och så ska man se till att ha en bra belysning. Och vanligt tryck har sällan gett bilderna någon riktig studs.

Nu förstår jag att möjligheterna för framtidens bildböcker är helt lysande. Inga svindyra produktionskostnader och dyra lagringskostnader längre. Nästan vem som helst kan göra sina egna produktioner till ett överkomligt pris. Nu väntar jag bara på att en iPad som har en coffeetable-books storlek skall dyka upp. Den kommer att bli perfekt för att sitta i soffan och njuta av världens bästa fotografers bilder, tillgängliga för alla som har en iPad runt hela planeten. Det kan inte bli bättre!


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...