Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

22 september 2020

En strand vid havet i ständig förändring

En av mina favoritplatser, en udde vid havet åtta mil från Stockholm, besöker jag med jämna eller ojämna mellanrum. Egentligen så finns det inte så mycket där att fotografera. Stranden, havet, några små klippor, ett litet skär, lite stenar och sand, några grässtrån och lite tång. Men det har vist sig att räcka väldigt långt under åren. För något har alltid ändrat sig där för varje besök.

Ljuset, molnen, himlen, vattenståndet, vågorna varieras ständigt i olika kombinationer. Och havet kastar ibland upp stenar och tång vid hårda vindar. Så nästan alltid ser jag något nytt att fotografera. I lördags var en sådan lyckad dag. Men egentlig en mycket svår dag. Det fanns nämligen inga moln på himlen. Den var disig, svagt ljusblå och helt intetsägande tyvärr. Moln är vanligtvis en mycket viktig komponent i mina bilder. Men nu fick jag klara mig utan dom.

En svag sydvästligt bris blåste längst ut på udden. Jag fastnade för några långa gula grässtrån som solens sista strålar för dagen lyste på. Dom glimrade så fint mot den mörka tången som låg bakom. Jag tog många bilder på dom under en halvtimme med olika objektiv och med olika bländare. Allt för att få olika kompositioner på bakgrunden och med olika skärpedjup. Och jag kom att bli mycket nöjd med resultatet.

Men så hände det något helt annat vid sidan av mitt huvudmotiv just när jag trodde att jag var klar med fotograferingen. Havet började att få en ton av den blå timmen och såg helt underbart lockande ut. Stenarna och tången vid stranden skimrade. Den lilla skäret en bit ut från stranden fick liv. Och ett fartyg stävade i farleden i fjärran. Tog bara ett par tre bilder. Det var allt som behövdes för att fånga den sagolika marina stämningen vid havet den lördagskvällen. En helt underbar sensommarkväll.

Se gärna fler av mina bilder från Torö i albumet Nynäshamn & Torö på min hemsida. De flesta går att beställa som fotokonst, på fotoprintar och canvas.


Grässtrån med fält av tång vid havet

Blå skymning vid havet Östersjön

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...