Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

12 september 2020

Sommarens sista kappsegling på Kalvfjärden

Det var bara ren tur att jag fick se slutet av sommarens sista kappsegling på Kalvfjärden i Tyresö. Vädret var molnigt med hårda vindbyar, men trots det så tog jag mig ned till Kalvfjärden. Jag ville bara ta en nypa luft och kanske få se några sjöfåglar. Men jag fick se ett tiotal segelbåtar kappsegla istället. En mycket trevlig överraskning. 

Vissa onsdagar under sommaren så hade Tyresö båtklubb kappseglingar där. Denna onsdag var årets sista. Solen var nära att bryta igenom molnen när jag kom ned till stranden. Och en segelbåt med mörka segel dök oväntat upp bakom en udde. Tyvärr så hann jag bara fotografera den med mobilen som jag då pratade i. Jag var inte alls beredd på detta. Sedan så gömde sig solen bakom molnen resten av kappseglingen. Och båtarna höll till minst en halv sjömil bort. Inte bra läge alls att fotografera dom med den riktiga kameran.

Mörkret började sakta att falla över kappseglingen och båtarna tog kurs mot hemmahamnen tvärs över viken. En trettioniofotare kom lite efter de andra samtidigt som ett rosarött bulligt moln tornade upp sig på himlen och Tyresö slott syntes sticka upp. Det hela varade bara in någon halv minut. Det ryckte till i fotonerven och där satt en bild som trodde kunde bli fin. Och jag tycker att den speglar just sommarens sista kappsegling bra. Hösten är snart på väg in. 


Kappsegling Kalvfärden Tyresö båtklubb
Kappsegling Kalvfärden Tyresö båtklubb



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...