Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

04 augusti 2012

Kollar in foto och konst på tv

Jag skulle egentligen vara ute i skärgården med båten och fotografera nu. Den här tiden på sommaren är en av de bästa. Men en förkylning har satt stopp för det. Så jag får vara hemma i stället och ladda för nya tag när jag blir frisk.

Såg dokumentären om den världsberömda rock och kändisfotografen Annie Leibowitz igen. Den visades för fyra år sedan. Jag tyckte mycket om de enkla bilderna som hon tog i början av sin karriär. Dom kändes äkta. Men sedan blev det alltmer konstlat och tillgjort tyvärr. Blev påmind igen om hur mycket större intresset är för fotografier i USA än i Sverige. Hade en svensk "Annie" tagit motsvarande bilder här hade nog bilderna dessvärre passerat mer eller mindre obemärkt.

Har också kollat in Work of art, unga konstnärer i USA som tävlar om att få ha en utställning och prispengar. Dom får en uppgift i varje program som skall utföras på tid och den sämsta blir utslagen. Jag hade inte kunnat göra ett smack med sådana förutsättningar. Funderar fortfarande på uppgiften "himmel och helvete" och har bara kommit på dåliga klichéartade idéer under ett dygn. Tycker i alla fall det är lärorikt och givande att följa programserien.  Nu är det två avsnitt kvar. Vem vinner?


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...