Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1304 blogginlägg sedan 2007

.

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOGRAF MED FOTOKONST & BILDBYRÅ - DREV TIDIGARE EGET GALLERI I STOCKHOLM

05 juli 2024

Var är Anders Zorns akvarell "Kapprodd" målad?

Anders Zorn "Kapprodd"
 Anders Zorns fantastiska målning "Kapprodd" fick mig plötsligt att fundera om den verkligen föreställde Dalarö i Stockholms skärgård som det påstås. Öarna runt Dalarö är ju skogsbeklädda ned till vattnet och heller inte så höga. Jag fick mer en känsla av ytterskärgård. Och den enda ytterskärgård som passar in tycker jag då är Stora-Nassa. Där finns både höga klippväggar och låga nakna skär. Och längst i bakgrunden kan man se den karaktäristiska profilen av Sköt-Korpharen. Ett högt och lite skrämmande vresigt skär vid södra inseglingen. Det enda som jag inte kan få att stämma är de röda stugorna uppe till höger i målningen. Men dom har väl tillkommit genom den konstnärliga friheten. 

Sammanlagt har jag tillbringat månader i min segelbåt i Stora-Nassa under åren och tagit tusentals bilder. Från kuling till spegelblankt. Regn till solsken. Zorns målning fick mig att ta en närmare titt på mina egna bilder för att se om något överensstämde.Tyvärr har jag aldrig gått iland där Zorn stod och målade för den ön är i privat ägo. 

Men jag hittade istället en bild som jag hade missat vid de tidigare genomgångarna. Det var från en kväll då allt stämde i nittio sekunder. Ljuset, molnen, färgerna, kompositionen och utsnittet, allt stämde efter sammanlagt flera månader av vistelse i Stora-Nassa ytterskärgård. Men efter nittio sekunder gick molnen för solen. Jag tog så många bilder som jag hann med med varierande utsnitt och kompositioner. Men den bästa bilden hade jag missat! Det upptäckte jag nu. Tack Anders Zorn, som fick mig att upptäcka det! 

Bilden från Stora-Nassa går att beställa som högkvalitativ "fineart print" på min hemsida Mats Fotokonst. Nästan alla bilder på min hemsida går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar.

Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Låga skär i skymning i Stockholms ytterskärgård Stora-Nassa
Låga skär i skymning i Stockholms ytterskärgård Stora-Nassa © fotograf Mats Lindfors


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swiks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swiks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordöst...