Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

06 oktober 2022

Vilken glädje - har hittat flera bortglömda skånebilder

 När jag hade gått igenom mina skånebilder på hemsidan härom veckan fick jag en svag aning om att det var bilder som saknades. Efter lite letande på hårddisken visade det sig att aningen var riktig. Där fanns t.o.m. en hel del riktigt fina bilder som jag hade glömt bort. Jag är fortfarande inte klar med genomgången, så det kan finnas fler. Bilderna har fyra år på nacken, men känns som nya för mig. Speciellt intressanta var några bilder tagna kring Löderup i sydligaste Skåne. Där har E och jag hittat en riktig favoritplats nära Backåkra, där Dag Hammarsköld en gång höll till. 

Böljande rapsfält i Skåne


Om bilden nedan skrev jag så här på facebook:

SOLEN PÅ VÄG NED I MIDSOMMARVECKAN PÅ EN AV DE SYDLIGASTE STRÄNDERNA I SVERIGE
Det hade blåst friskt under hela dagen och de vita vågorna hade konstant slagit mot sandstranden. Jag försökte hitta ett vågmönster som skulle göra en helgjuten välkomponerad bild. Var förtjust i den gula speglingen som uppstod i vattenbrynet. Efter ett stort antal exponeringar så satt bilden, men jag tog fler bilder för säkerhets skull. Tills det gula ljuset var helt borta. Den höga branten är Kåseberga med Ales stenar. Först nu några år senare så hittade jag bilden på hårddisken. Nästan bortglömd. Jag tyckte att jag hade fler bilder från Skåne och började att leta. Vilken tur.


Brytande vågor i solnedgång Skåne

Samma plats, men bilden är tagen med kameran riktad österut bara 45 minuter tidigare än solnedgångsbilden. Så snabbt förändrades ljuset. En högst dramatisk förändring på så kort tid.

Vita vågor mot sandstand Skåne

Se gärna fler av mina bilder från Skåne i albumet Skånes kust & landskap på min hemsida.

Alla bilder där går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder. 


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...