Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

07 juli 2022

1:a dagen på Ölandstrippen - vilket fantastiskt ljus /2

 Den första kvällen vid Kapelludden på Öland skulle visa sig bli mycket lyckad. Om jag får en riktigt bra bild på en vecka brukar jag vara helnöjd. Men redan första kvällen så blev det hela fyra riktigt fina bilder. Helt fantastiskt! 

Det är det där med ljuset som är så viktigt. Om moln och ljus ändras snabbt så skapas det så många möjligheter. Det gäller bara att se sig om och jobba snabbt innan möjligheterna försvinner. Det är en av anledningarna till att jag aldrig använder stativ och krånglar till fotograferingen med filter och dylikt. Det måste gå snabbt. Men det är inte så att jag springer omkring. Seendet måste ju hänga med hela tiden. Bilderna måste komma till mig. 

Det här var de utvalda bilderna från den första dagen. Jag har inte hunnit att gå igenom fler bilder. Det är fem dagars bilder kvar att ta tag i. Jag jobbar långsamt när bilderna väl är tagna. Bilderna måste få mogna. 

Se gärna fler av mina bilder från tidigare besök på Öland i albumet Ölands kust & landskap på min hemsida.

Alla bilder där går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder. 

Den röda vackra fyren vid Kapelluden på Öland
Havsutsikt från Kapelludden på Öland.

S:t Britas kapell på Kapelludden på Öland under en regnskur.

Fyren på Kapelluden på Öland med en regnbåge.



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...