Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

12 februari 2022

Jag är ingen fågelfotograf - men ibland så

 Jag är ingen fågelfotograf, men ibland så fastnar det fåglar på mina bilder ändå. Helst vill jag då ha fågelbilder där en del av landskapet är med på bilden. Men ibland så tar jag fågelbilder, mest på skoj för att dom är så intressanta och vackra att titta på. 

Sveriges fågelfotografer är bland de mest populära fotograferna i landet. Fågelböcker säljs i stora upplagor. Dom får ställa ut sina fågelbilder och är med i tv och radioprogram. Det finns verkligen flera fågelfotografer som är mycket skickliga. Som t.ex. Brutus Östling, Jonas Classon och Niclas Ahlberg m.fl. Med dom kan jag inte konkurrera med mina fågelbilder. Jag tar mina fågelbilder mest på skoj, för att roa och träna mig.  

Annat är det med skärgårds, kust, sjö och landskapsbilder, där ligger mitt fokus. På det området ska mina bilder ligga i absoluta toppen. Där vill jag vara bland dom bästa. Trots att fåglar är så vackra och intressanta så är det för skärgårds och kustlandskapen som mitt hjärta slår hårdast. 

Här nedan kommer några fågelbilder som jag tagit i min närhet under vintern. Som sagt, bara för skojs skull. Blåmesen, gärdsmygen, trädkryparen, nötveckan och stjärtmesen. Den mest personliga av dom, tycker jag att trädkryparen är, med en helt egen stil. 


Blåmesen

Gärdsmygen i sitt naturliga habitat.

Trädkryparen letar efter insekter på trädstammen.

Nötveckan är en sofistikerad skönhet

Stjärtmesen väger bara 8,5 gram


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...