Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

16 februari 2022

Äntligen fick jag bilden på hägern - på en gren i månljus

Det kändes i luften att våren var på gång. Isen hade börjat att smälta undan i slänterna. Och dagen innan så hade hackspetten slagit trumvirvlar på en trädstam. Det var full fart på fåglarna vid fågelmatningen. Tyresö slottspark har ofta besök av en rätt skygg gråhäger.. Bara jag närmat mig på 50-100 meters håll så har den alltid flugit iväg. Jag har länge velat ta en fin bild på den, men jag har alltid misslyckats. Tills igår. 

Inget speciellt märkvärdigt hade fångats i min kamera under de två timmarna som jag gått runt i området. Det var bara några minuter kvar till att solen skulle gå ned. Jag beslöt mig för att gå till bilen när skymningen sänkte sig och temperaturen sjönk. 

En kille vid träbron över strömmen såg mig och min kamera och pekade på en gråhäger som satt i ett träd. Jag tackade för tipset och började att ta bilder på gråhägern som satt högt och fint på en gren. Efter att tagit ett femtiotal bilder från en vinkel så testade jag att gå närmre och hitta en annan vinkel. 

Jag riktade kameran på gråhägern på grenen och såg att den belystes av något. Jag förstod inte riktigt av vad. Men det såg otroligt fint ut! Efteråt förstod jag att det var månen som hade lyst på hägern. Jag tog massor av bilder för att få någon som skulle bli bra då hägern i bästa fall skulle ha rätt pose. På den sista bilden som jag tog så stämde allt. Där satt den!  Märkligt nog, vid fotografering, så är det ofta den första eller sista bilden som blir den bästa. Endera sätter man bilden direkt eller så får man jobba på. Det gäller att inte ge upp.

Se gärna fler av mina fågel och djurbilder i albumet Djur och fåglar.

Alla bilder där går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Häger vilar i månsken

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...