Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

17 augusti 2021

Det nära älgbesöket som jag aldrig kommer att glömma

Älgko i närbild

Det började redan på morgonen när jag steg upp. Utanför sovrumsfönstret såg jag två ovanligt långa ben. Jag tittade närmare och det var en älg som stod vid tomtgränsen delvis skymd. Efter bara någon minut så försvann den. Oj, tyckte jag, vad häftigt att få se en liten glimt av en älg. 

Dagen gick och det var dags för mig att äta middag. Det tyckte älgen tydligen också. För plötsligt stod älgen bara några meter utanför bron vid en storbuske och mumsade på bladen. Med sig hade den en liten kalv. 

Snabbt rusade jag efter en kamera. På den satt ett stort teleobjektiv som egentligen inte alls behövdes för älgen var så nära. Men att byta objektiv fanns det ingen tid till. Genom ren tur så var ett av mina stora fönster öppet så det var bara att börja fotografera utan att tänka på reflexer i glaset. Och älgkon verkade inte bry sig om klickandet i kameran. 

Adrenalinet pumpade i mina ådror och tiden tycktes stå still. Älgkon poserade villig och det var bara att ösa på med bilder. Efter en tid så gick älgkon längre ned i min trädgård och blev helt skymd av grenar och buskar. Den lilla algkalven rusade snabbt efter sin mamma och jag fick bara en bra bild på den. Tidigare så var den tyvärr skymd av en stor buske. 


Vilken upplevelse! Vilket möte! Oj, vad helt fantastiskt det hade varit! Rejält omskakad efteråt. Jag har aldrig tidigare vara bara några meter ifrån ett stort och ståtligt vilt djur. Som dessutom hade en söt liten kalv med sig. 

Se gärna fler av mina bilder från älgkons besök i albumet Djur och fåglar.

Alla bilder där går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.

Älgko i närbild

Älgkalv i närbild

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...