Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

27 augusti 2021

Bymolnet som förebådade det fina vädrets slut

För nästan precis en månad sedan, i slutet på juli, tog jag en bild på ett till synes ganska litet bymoln, ett cumulonimbusmoln som hängde över en fjärd vid Brevik, på halvön där jag bor. Det är moln som växer snabbt på höjden och bildar ofta åskväder. Sedan dess har inget varit sig likt vädermässigt. Det stabila sommarvädret försvann med dess uppenbarelse sin kos. Molnet signalerade att ett nytt instabilt vädersystem hade kommit in. De två varma månaderna juni och juli hade byggt upp ett enormt värmeöverskott som till slut måste få sin energi omvandlad till regn och åska. Sommaren 1959 skall visst ha varit liknade denna sommar vädermässigt. Med stora skyfall och översvämningar i augusti.

Se gärna fler av mina ovädersbilder albumet Dåligt väder.

Alla bilder där går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Bymoln över skärgårdsfjärd svartvitt

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...