Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

29 augusti 2021

Fotografier i prins Eugens fotspår kring Tyresö slott

Det har varit helt hopplöst att hitta bildmotiv vid kusten i Stockholms län denna heta pandemisommar. Alldeles för många människor som har varit ute och trängts för min smak. Människor vart man än tittade. Så pandemisommaren 2021 fick mig att tänka gammalt.

För sådär 120 år sedan (1894-1909) höll målarprinsen Eugen till kring Tyresö Slott under femton somrar. Där kom han att inspireras att skapa fler av de viktigaste verken i Svenskt landskapsmåleri. Molnet är det mest kända. Och just svenskt landskapsmåleri har kommit att inspirera mitt fotograferande mycket.

Så jag beslöt mig för att tänka nytt. Eller rättare sagt gammalt. Jag rörde mig i ett område högst fem kilometer hemifrån. Slottet ligger fyra kilometer bort. Dög det åt målarprinsen för 120 år sedan att skapa storverk i, så skulle det väl duga åt mig också, tänkte jag. Och promenerade bl.a. vid Albysjön och Fatburen. 


Se gärna fler av mina Tyresöbilder i albumet Tyresö.

Alla bilder där går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Träd med sjöutsikt

Träd speglas i sjö

Dimma över äng

Bymoln över skärgårdsfjärd

Liggande tall över vatten

Liten tall vid spegelblank sjö

Dovhjort med horn

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...