Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

09 augusti 2021

Att vänta på inspiration eller inte - behövs inspiration?

I väntan på inspiration? Många som fotograferar verkar gå och vänta på inspiration. Dom verkar inte kunna fotografera annars. Utan inspiration så blir det inga bilder. Läste ett inlägg nyligen på FB från en mycket duktig svensk naturfotograf. Han hade inte haft någon inspiration att fotografera i sommar, skrev han. Och många andra naturfotografer instämde. Jag kommenterade 

"Inspiration tycker jag är en lyx. Det är bara ta kameran och gå ut hur motigt det än känns. Men visst är det extra kul då inspirationen finns.

Men det verkade ingen kunna ta till sig i tråden som blev på FB. Dom verkade vara helt inriktade på att gå och vänta på inspiration. När nu den skulle dyka upp.

Detta skriver Psykologiskt vetande om inspiration och skapande. "Inspirationens smått mystiska entusiasm inför något kan berika själslivet och få idéer att lysa upp. Den förknippas ofta med kreativitet och man talar om konstnärer som skapar på höjden av sin förmåga under stunder av flödande inspiration." Det tycker jag bara är en myt om den skapande konstnären. En myt som många går på. 

Jag har en helt annan inställning till mitt skapande. Jag måste fotografera. Jag lever för och av att fotografera. Att skapa är att leva. När jag får till mina mer lyckade bilder så kan nästan ingen annan lycka mäta sig mot den. Skaparglädjen, som kan vara som ett rus. Hade jag väntat på att inspirationen skulle infinna sig så hade 90% av mina bilder vara otagna. Och då hade jag dessutom få gå från hus och hem. 

För min del, att hålla på och skapa, måste det till en disciplin. Det låter tråkigt, men det är det inte. Nästan varje dag jag vaknar så finns där ett skapardriv. Det är inte så svårt att ta vara på. Gör jag inget blir det inget. Vem kan leva med det?

Bilden nedan fotograferade jag med noll inspiration. Jag var helt utmattad efter mer än tjugo dagars kontinuerligt fotograferande i Stockholm skärgård. Där går min gräns. Jag väntade bara på krafter att orka kunna segla hem. Stirrande tomt ut mot horisonten, timme efter timme. Nästa dag så skulle jag segla hem. Men fanns inte där en bild? Upp med kameran, tryckte på avtrycket. Det blev en av mina bästa bilder. Dagen innan hade jag tagit en av mina bilder som skulle komma med som uppslag i Kronprinsessan Victorias stora praktverk "Upptäck Sverige". Men det hade jag ingen aning om just då. 

Se gärna fler av mina bilder i albumet Mats 25 bästa skärgårdsbilder.

Alla bilder där går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Skär i dis Stockholms skärgård Roslagen

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...