Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

22 maj 2021

Berget i Tyresö där Prins Eugen målade "Sommarnatt"

 Inte långt från Tyresö slott ligger berget där Prins Eugen satte upp sitt staffli och målade verket "Sommarnatt" år 1895. Utsikten därifrån över Albysjön är helt bedårande. För något år sedan råkade jag hitta den platsen mest av en slump. Jag hade länge tänkt att återvända dit och ta några bilder sedan dess. Och vad skulle inte vara bättre än att ta några bilder på senvåren i skarpt eftermiddagsljus. I ett helt annat ljus än vad Prinsen hade målat i för 126 år sedan. Med skira nyutslagna björkar. Det tyckte jag verkade vara en mycket intressant utmaning. Sagt och gjort, i veckan så besökte jag berget där Prinsen stod med sitt staffli. Jag trodde dock att ljuset var för hårt och skarpt och skulle resultera i helt ointressanta bilder. Men jag hade fel. Jag känner mig riktigt nöjd med de två bilderna. 

Prins Eugens "Sommarnatt" ägs av Nationalmuseum men hänger på Waldemarsudde. Så här skrev Prinsen om naturen i Tyresö. ”Om jag ändå kunde få visa er naturen härute. Den är tjusande, rik och omväxlande. Den har Danmarks leende lövskogsprakt och Norges kraft och rörliga terränger. Här finns stora fjärdar, och små insjöar, som skimrar fram mellan träden, var man går. Granskog och klippor växlar med gröna ängar med askar och ekar, så att Bellman inte kunde begära bättre.”

Se gärna fler av mina bilder från Tyresö norra Uppland i albumet Tyresö i Stockholms skärgård på min hemsida.

Alla bilder går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja fotoprintar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.

Albysjön i Tyresö
Albysjön i Tyresö - från platsen där Prins Eugen målade "Sommarnatt" 1895

Albysjön i Tyresö
Albysjön i Tyresö - från platsen där Prins Eugen målade "Sommarnatt" 1895

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...