Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

24 maj 2021

Mötet med två tranor med två ungar var rena flaxen

För ett par veckor sedan, under en kvälls planlöst irrande runt på en ö i Haninge kommun, då allt hade gått fel, fick jag plötsligt syn på två hägrar på en åker. Jag stannade upp och var tyst och försökte att vara osynlig. Då kom en bil farande på en väg intill och triggade tranorna att ta några danssteg. Jag fotograferade från lång håll. Sedan försvann fåglarna längre bort bakom några grenar. Resultatet, två hyfsade bilder. Mina första på tranor överhuvudtaget. 

En vecka senare så hade jag besök av E och vi skulle ut och inviga hennes nya fina fågelkikare. Vi åkte ut till samma ö som jag var på veckan innan. Irrade runt kors och tvärs igen. E fick syn på en trana. Tog upp sin nya kikare och så såg då två små gula duniga ungar på kanten av boet. Lite svåra att se genom de täta vasstråna. Dom var mycket svåra att fotografera och bara en bild av hundra blev bra. Och då menar jag mycket bra! Och vilken fantastiskt syn för E att få se i sin splitter nya fågelkikare. Vilken lyckad kväll det blev!

Se gärna fler av mina fågelbilder från Stockholms skärgård i albumet Djur och fåglar på min hemsida.

  Alla bilder går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja fotoprintar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.

Tranor med ungar
Tranor med två små ungar i Stockholms skärgård
Trandans - två tranor dansar
Två tranor tar några danssteg på en åker i Stockholms skärgård
Trandans - två tranor dansar
Två tranor tar några danssteg på en åker i Stockholms skärgård.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...