Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

24 februari 2021

Att skapa en bild är som att lägga ett pussel

Att skapa en bild är lite som att lägga ett pussel. Först så hittar man en pusselbit. Och sedan gäller det att hitta flera bitar så att det till slut blir en färdig bild. Det var så den här bilden kom till. 

Först så såg jag det gula vattnet med de tvättbrädsliknande vågorna på lite håll. Det gjorde mig nyfiken. Jag gick närmare och fick se båthusväggen med den flagnande färgen. Och då hade jag två pusselbitar. Jag tittade ned på isen och såg det lilla isflaket med sprickorna i isen. Då kom den tredje biten. Och så pålarna som båthuset stod på, den fjärde biten. 

Det annars tråkiga gråa ljuset blev här en stor tillgång i den enkla avskalade färgskalan mellan ljusgult och grått. Bilden blev lite poetisk och meditativ. Mindre är ofta mer. 

Jag nöjde mig med att fotografera med mobilen trots att jag hade en riktig kamera hängande på axeln. Jag ville inte krångla till det. Kvalitén håller ändå bra för denna typ av bild. Man ska inte överarbeta. Det är känslan som är det viktigaste. Teknisk perfektion och för mycket tänkande och pillande kan döda känslan.  




ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...