Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

07 februari 2018

Ny fotokonst - en flygande isfantasi vid en brusande fors

Naturen är fantastisk. Naturen är inspirerande. Oj, vad det brusade och forsade vid Nyfors i Tyresö häromdagen. Natten hade varit mycket kall och jag var mycket nyfiken på om det hade bildats några spännande isformationer vid forsen. När jag kom dit var det var många många detaljer att ta in men jag tog flest bilder där solstrålarna kom åt. Där gnistrade isen som glittrande juveler med det brusande vattnet i bakgrunden.

Jag gick runt i omkring en timmes tid och tog bilder. Stannade upp ibland för att bara lyssna in det underbara ljudet av det brusande vattnet. Det var nästan larmande högt och kom från alla håll. Sedan tog jag några bilder till från nya bildvinklar.

Att se och uppleva stämningarna i naturen är det viktigaste för mig. Därför använder jag nästan alltid så lite kamerautrusning som möjligt. Jag anser att teknik och prylar ofta tar fokus ifrån det kreativa seendet. Jag vill inte hålla på att skruva och pilla och tänka. Jag vill främst ägna mig till att se. Denna gång hade jag en kamera med bara ett normalzoom. Inget mer. Ju mindre jag behöver tänka, ju mer ser jag.

Först hemma vid datorn såg vad denna bild föreställde. Jag blev helt förbluffad av vad naturen kan skapa en mycket kall vinternatt. Vad ser du?

Se mina nio senaste bilder med fotokonst på min hemsida ny fotokonst - kust hav & vatten

Ny fotokonst i svartvitt - en flygande isfantasi vid en brusande fors - @ fotograf Mats Lindfors Webbkusten

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...