Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

20 september 2016

Är det bara jag som kräks och mår illa?

Photokina har slagit upp portarna i Tyskland. Och nu är det värre än någonsin. Alla världens kamerafabrikanter ska överträffa varandra. Produktbilder sköljer ut och över oss i sociala media. Är det bara jag som kräks och mår illa av alla kameraprylar och den teknikfrossa som sköljer över oss?

Personligen mår jag alltid illa av att se närbilder på kameror och tillbehör. Precis som om det skulle vara något att njuta av att se. Därför har jag inte köpt en fototidning på evigheter. För där frossas det i kameror och snackas mest teknik. Så mycket att jag mår illa. Bilden är underordnad.

Det är inte prylarna som gör det viktigaste för bilden. Det är förmågan att se. Varför inte lägga tiden på att öva upp den färdigheten i stället? Ta kameran och gå ut en sväng. Eller titta igenom gamla bilder och se om något kan förbättras. Eller gå på en foto eller konstutställning.

Och till sist undrar jag över hur bra fotograf man egentligen kan bli om man jämt och ständigt tänker på prylar och teknik? Hur bra bilder är det egentligen när man bortser från att det tekniska är perfekt? Något kanske värt att fundera på?

En klipphäll vid Upplandskusten som fångade mitt intresse. 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...