Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

25 juni 2014

Fantastiska bilder från orörda platser på jorden

Mästerfotografen Sebastiao Salgado från Brasilien ställer ut tvåhundrafemtio bilder på Fotografiska just nu. Utställningen heter "Genisis" och visar platser på jorden dit inte det moderna livet hittat och därmed börjat att förstöra. Fotografiska skriver att utställningen är "ett kärleksbrev till vår planet, en hyllning till vårt ursprung och en påminnelse om vad vi har att förvalta".

I åtta år åkte Salgado jorden runt och fotograferade till sin jätteutställning. Ett imponerande arbete. Bilderna är uteslutande i svartvitt och är printade i varierande storlekar. Vid några tillfällen så saknar jag färgen. Men ändå. Jag tycker att utställningen är helt fantastisk!!!

För alla som intresserade av naturen och vårt ursprung och gillar bilder som också vänder sig till känslorna är utställningen ett måste tycker jag. Utställningen har visats på många platser världen över sedan 2013. Nu är det blivit Stockholms tur. Den håller på till den 14 september 2014.

Passa på att göra ett besök och skapa en egen uppfattning om det, enligt mitt tycke, bästa som finns att se i den fotografiska bildvärlden just nu. De "intellektuella" eller vad man ska kalla dom som inte är mottagliga för dessa naturbilder, håller inte med, jag vet det. Det är något som skämmer mig en liten aning. Men det ska man inte bry sig om egentligen.

Se en intervju med Salgado på Kulturnyheterna



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...