Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1304 blogginlägg sedan 2007

.

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOGRAF MED FOTOKONST & BILDBYRÅ - DREV TIDIGARE EGET GALLERI I STOCKHOLM

01 juni 2024

Med kameran i Prins Eugens fotspår vid Albysjön i Tyresö

Vilken sanslös sommarkväll det blev! Jag gick upp på berget vid Albysjön i Tyresö där Prins Eugen stod för 120 år sedan med sitt målarstaffli. Ljuset stod på ett sådant sätt att jag riktade blicken åt höger stående en meter från en svindlande klippbrant. Det hade jag aldrig gjort förut. Jag hade sett rakt fram och inte stått så nära klippkanten. Jag tog en testbild med mobilen. Wow wow, där hade jag bilden med stort B. Det var bara att plocka fram den riktiga kameran och ta samma bild.

Hemma senare framåt midnatt så googlade jag på Prins Eugen och jag häpnade när jag såg att han hade gjort en målning med samma utsnitt, "Det klarnar" heter verket.. Det skiljer 120 år på tallarna i bilden. Jag tror nog kanske att tallarna ser lite mer tilltalande ut på min bild. Lika svindlande som det var att stå nära klippkanten är att känna konsthistoriens vingslag.

Bilden går att beställa som högkvalitativa "fineart printar" på min hemsida Mats Fotokonst.

Nästan alla bilder på min hemsida går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.

Samma bildutsnitt som Prins Eugen vid Albysjön i Tyresö 120 år senare.
Samma bildutsnitt som Prins Eugen vid Albysjön i Tyresö 120 år senare.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swiks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swiks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordöst...