Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1304 blogginlägg sedan 2007

.

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOGRAF MED FOTOKONST & BILDBYRÅ - DREV TIDIGARE EGET GALLERI I STOCKHOLM

02 juni 2024

Meta vill AI-träna på dina instagram och facebookbilder

Tack vare fotografen John S. Webb, Facebook-vän, blev jag uppmärksammad på att Meta skulle börja AI-träna på användarnas bilder på Instagram. Vilken tur att jag inte längre är aktiv där tänkte jag. Men efter några minuter fattade jag att det gällde även användarnas bilder på Facebook. Alltså även mina bilder. Men det finns ett sätt att slippa undan medverkan. Det finns ett formulär på hjälpcenter på Facebook som heter ”Invänd mot att din information används för AI hos Meta”. Och det är jag just påväg att göra för att slippa att vara med att eventuellt konkurrera ut mig själv med hjälp av AI.

Men så börjar jag att fundera lite över Metas AI-projekt. De absoluta majoritet av bilderna på Instagram och Facebook är ju rena skitbilderna. Förlåt om jag kränker någon. Är det smart att träna på skitbilder? Skit in och skit ut brukar det heta. Vi fotografer är kanske rädda i onödan. Eller? Ingen vet än så länge.

AI-bilder är inte fotografi, det är fotoliknande illustrationer. I en del sammanhang duger det att använda, där det inte är så noga med kvalitet och äkthet. Bildbyråerna är fulla med ganska meningslösa och intetsägande genrebilder som får illustrera allt möjligt. Dom lär få tuff konkurrens med AI. Hur ofta läser man inte att bilden har inget att göra med det aktuella sammanhanget. Där lär AI ta över. Så gissningsvis blir det bildbyråerna som kommer att bli de stora förlorarna.

Frågan för mig blir, vill mina kunder ha fejkade fantasibilder från Stockholms skärgård eller äkta vara. Ingen vet svaret ännu. Men att kosta på print och ramning för flera tusentals kronor, är det värt det på AI? Jag är tveksam på den punkten. Men man vet aldrig.


Ett riktigt äkta fotografi från Stockholms södra ytterskärgård © Mats Lindfors matsphoto.art

 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swiks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swiks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordöst...