Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1304 blogginlägg sedan 2007

.

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOGRAF MED FOTOKONST & BILDBYRÅ - DREV TIDIGARE EGET GALLERI I STOCKHOLM

26 juni 2024

Från bävern tillbaka vid slottet till ett förtäckt mordhot

Skulle jag skriva detta på Facebook så skulle jag kanske bli blockerad eller spärrad.

Härom kvällen upptäckte jag att bävern var tillbaka vid Tyresö slott. Jag kunde fotografera den ostört på rätt nära håll långt uppe i ån. Mycket nöjd med den upptäckten lade jag ut en bild på bävern och en liten text om händelsen på Facebook. Nästan alla var mycket glada över bäverns återkomst. Men inte alla. Några ville att den skulle skjutas och såg den enbart som ett skadedjur. Några påpekade då att naturens största skadedjur är människan. Och det håller jag med om.

Senare sent på kvällen började en person att fundera, raljera, insinuera att naturälskande människor borde skjutas för naturens bästa. Extremt obehagliga tankegångar måste jag säga. Hur kan man ens tänka så? Helt jävla galet är vad det är. Att från att uppskatta naturen med bävrar vid slottet bli utsatta för förtäckta mordhot. Kommentaren framfördes i gruppen Aktuellt i Tyresö, av en man i mitt inlägg om att bävern är tillbaka vid Tyresö slott. Jag borde kanske tagit en skärmdump, men var så snabb med att blockera personen att jag glömde det.



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swiks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swiks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordöst...