Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1304 blogginlägg sedan 2007

.

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOGRAF MED FOTOKONST & BILDBYRÅ - DREV TIDIGARE EGET GALLERI I STOCKHOLM

27 juni 2024

Jag fick fem minuter med bävern i ån

Bävern simmade och gled runt lugnt i den lilla fladen långt uppe i ån vid Tyresö slott. Jag hade gått i rask takt från Notholmen och var varm och svettig när jag upptäckte bävern. Redan efter ett par exponeringar med kameran så immade glasögonen igen. Jag såg knappt något. Högst besvärande. Det enda jag kunde skönja var att bävern troligen var med i mitten i kamerasökaren. Jag fotograferade i stort sett i blindo. På fem minuter tog jag över tvåhundra bilder. Sedan var det över. Bävern blev skrämd av en förbipasserande och försvann med ett plask.

Fem minuters fotograferande gav mig flera timmars jobb vid datorn. Det är där jobbet ligger om man tar många bilder. Koka ner. Reducera. Ta en paus. Fortsätta att välja bort. Välja bort. Till slut var jag nere vid åtta godkända bilder som jag sedan lade ut på min bildbyrå. Jag känner mig mycket nöjd med den lilla fotosessionen som bävern bjöd på. Ljuset, bakgrunden och blänket i vattnet kunde inte ha varit bättre.

En del fotografer får fem minuter med en filmstjärna på Grand hotell. Jag fick fem minuter med en bäver i ån. Jag känner mig som den som drog längsta strået.


Bilderna går att beställa som högkvalitativa "fineart prints" på min hemsida Mats Fotokonst.
Nästan alla bilder på min hemsida går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar.

Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Bäver simmande i en spegelblank å i Tyresö.
Bäver simmande i en spegelblank å i Tyresö.

Bäver simmande i en spegelblank å i Tyresö.
Bäver simmande i en spegelblank å i Tyresö.

Bäver simmande i en spegelblank å i Tyresö.
Bäver simmande i en spegelblank å i Tyresö.


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swiks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swiks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordöst...