Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1304 blogginlägg sedan 2007

.

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOGRAF MED FOTOKONST & BILDBYRÅ - DREV TIDIGARE EGET GALLERI I STOCKHOLM

30 maj 2024

Vad är konst?

Vad är konst? Den eviga frågan som många funderar på. Men som ingen har något riktigt bra svar på. Jag tittade på Sverige med Ernst Billgren som gäst. Han har ju fördjupat sig mycket i frågan om vad som är konst. Det lutar åt att konst kan vara vad som helst. Konst har blivit ett så vitt begrepp att det nästan är meningslöst att använda. Det gör mig deprimerad att tänka så.

Konst har blivit alldeles för mycket intellektuella idéer och tänk för min smak. Den konceptuella nutidskonsten når mig inte på djupet på det sätt som jag vill att konst ska kunna göra.

Nu var jag ju inte på konstmässan Art Basel Miami Beach 2019 där verket ”Comedian” visades. Men jag kan mycket väl tänka mig hur verket såg ut och upplevdes på plats. Jag har ätit bananer och även använt silvertejp. Det har nog dom flesta gjort. Idérätten till att få tejpa fast en banan på väggen såldes för över en miljon per styck, editionen var 3, alla såldes. Ja, vad säger man om det? Hur mycket skicklighet och erfarenhet behövdes till att skapa det verket? En fyraårig konstutbildning? Nä, en femåring hade klarat det. Men kul och underhållande, visst. Men konst? Inte för mig. Inget som berör.

Jämför det med att betrakta en målning av Edvard Munch. Eller det lilla självporträttet på nationalmuseet av Rembrant. Att det är konst håller nog de flesta med om. De berör.

Detta var två ytterligheter ställda mot varandra som jag tog som exempel för att tydliggöra vad jag menade med det numera breda konstbegreppet.

För mig har konst som berör och påverkar mig på djupet främst att göra med bild, målningar, teckningar, akvareller, grafik, fotografier mm. Jag är en bildmänniska. Där kan man hitta dimensioner dit text aldrig kan nå. Det är en egen värld med sina unika kvaliteter.

Om allt är konst så föreslår jag att en av salarna på Moderna museet gör om till tennisbana. Jag kanske skulle försöka att sälja den idén till MM för en miljon. Verket kan heta, Game set match.

För mig är konst är något som helst inte kan eller ska upplevas eller beskrivas på något annat sätt.


Ett självporträtt med hjälp av Ernst Billgrens lekfulla verk. Fotograf Mats Lindfors.






ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swiks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swiks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordöst...