Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1304 blogginlägg sedan 2007

.

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOGRAF MED FOTOKONST & BILDBYRÅ - DREV TIDIGARE EGET GALLERI I STOCKHOLM

21 maj 2024

Så sorgligt - bävrarna vid Tyresö slott är skjutna

"Bävrarna är skjutna", det förkunnade den tillförordnande chefen för Tyresö slott, på ett kallt och empatilöst sätt, i ett tv-inslag i SVT Stockholmsnyheter om den rivna bäverhyddan. ”Nu är dom borta. Dom ska inte vara där” tillade hon. Hon påstod att medarbetare hade sjunkit ned till midjan i den av bävrarna underminerade marken. Jag tvivlar starkt på sanningshalten i det. Jag har gått stigen förbi bäverhyddan i åratal och inte sett något några större hål i marken. En fot har kunnat sjunka ned en bit, inte mer. Varför kunde man inte istället visat bävrarna lite respekt och gett dom fem meters hemfridszon kring hyddan? Ett litet staket? Då hade det lilla problemet varit löst. Arbeta med naturen istället för emot. 

Att ibland kunna få iaktta bävrarna var det mest spännande vid mina besök i slottsparken. Att gå längs med ån och ha bävrar simma bredvid. En mycket fin naturupplevelse. Jag tror att dom flesta tyckte det. Att få se slott och bäverhydda ligga på varsin sida av ån var verkligen ett plusvärde. Något alldeles extra. Men det kunde inte de styrande i slottet förstå. Var idén från början trädgårdsmästarens? Som såg bävrarna som sin fiende. Dom skulle bort. Dom påstods ha åsamkat skador på miljonbelopp. Hur har man räknat då?

Mycket glädjande att det var mitt Facebook-inlägg i Aktuella händelser Tyresö som fick SVT-nyheter att komma till Tyresö slott och göra nyhetsinslaget. Tack SVT! Länk till tv-inslag

Jag har en gnagande känsla av att en ny generation bävrar snart kommer att försöka bygga upp hyddan igen.


En av dom numera skjutna bävrarna vid Tyresö slott.
En av dom numera skjutna bävrarna vid Tyresö slott. En bäver kan bli mellan 20-25 år.

Avspärrat innan rivning och skjutning av bävrarna vid Tyresö slott.
Avspärrat innan rivning och skjutning av bävrarna vid Tyresö slott. Det känns minst sagt överdrivet.

Efter rivningen av bäverhyddan vid Tyresö slott.
Efter rivningen av bäverhyddan vid Tyresö slott. Hyddan var ca 130 cm hög.



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swiks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swiks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordöst...