Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

07 december 2022

Troligen min bästa novemberbild någonsin

 Årets november hade inte så många njutningsbara dagar. Ett snöfall kom som varade i tre dagar och slog ut elen hemma hos mig på den fjärde. Omkullfallna träd låg som plockepinn längs vägarna. Det tror jag inte har hänt tidigare under de fyrtio år som jag har bott på Brevikshalvön i Tyresö. 

Men den sista dagen på månaden kom att slå mig med häpnad. Små slingor med dis och dimma började att bildas över Kalvfjärden, det upptäckte jag vid lunchtid. Först åkte jag lite längre ut på halvön, för att hitta några nya bildvinklar, men där fanns inget dis. Färden gick snabbt tillbaka till Kalvfjärden. Då var det en timme kvar till solnedgången. Fjärden låg helt spegelblank. Molnen och dimmorna gled över vattnet och holmarna. Solen sjönk sakta mot horisonten. Och himlens blåa färg avtog långsamt. Dimmorna tog över allt mer. Vilket drömlandskap att fotografera! 

Den översta bilden är den som jag blev mest nöjd med. Då var det inte många minuter kvar till solens nedgång. De två andra bilderna tog jag med början en timme innan solens nedgång. Som vanligt så fotograferade jag på fri hand utan filter. Så enkelt som möjligt helt enkelt. Att hitta den rätta bildvinkeln är det viktiga för mig. Och då har jag inte tid att krångla till det. Ljuset och omständigheterna förändras snabbt. 

Se gärna fler av mina bilder i albumet Höst i Stockholms skärgård på min hemsida.

Alla bilder där går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder. 

Klippa i disig skärgård
Kanske är detta den bästa novemberbilden jag någonsin har tagit! Kalvfjärden i Stockholms skärgård några minuter innan solnedgången den 30 november. 


Tall på klippa skärgården
När jag anlände till Kalvfjärden vid 14.00 var en stor del av himlen fortfarande blå.


Klippa i disig skärgård
Efter tjugo minuter vid fjärden så ökade molnigheten. 


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...