Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

13 maj 2022

Instagram - ett dåligt förhållande i tio år

 Facebook påminde mig i morse om att det var tio år sedan jag startade mitt instagramkonto. Det var lite märkligt för igår skrev jag i min bio på instagram "Ej aktiv på usla instagram". 

Jag har verkligen försökt minst tio gånger om att ta till mig, att gilla instagram, men det går  bara inte. Det är gjort för den lilla skärmen på mobiltelefonen som skall hållas endast vertikalt. Alltså stående bilder prioriteras. Och nu skall dom stående bilderna kunna bli 16:9, över hela skärmen i stort sett. Det är inte ett bildformat som jag tycker om på höjden. Men liggande så är det däremot mycket bra. Människan synfält är ju också anpassat för det liggande formatet. Vi har två ögon bredvid varandra. 

Det känns som mycket av fotografin alltmer håller på att anpassa sig till den lilla mobiltelefonens stående format. Och jag känner mig tyvärr inte intresserad av hålla på med fotografi för mobiltelefoner. Det är inte min slags fotografi. Där det viktigaste verkar att kunna nå och få så så många följare och hjärtan som möjligt på nätet. Inte att man håller på med bilderna som man älskar. Jag väljer att hålla på med bilderna jag älskar! Så därmed finns det inget annat alternativ än att gå skilda väger. Men jag saknar redan alla de duktiga fotografernas bilder som jag inte längre tar del av. 

Jag kan inte mer än att fortsätta förundras av hur många duktiga och seriösa bildskapare som håller på så mycket med instagaram. Och som verkar att gilla det. Kan det varit alla kändisar, narcissister och påverkare (influencers) som gjort som gjort insta så populärt och stort? Både twitter och facebook har bättre visning av bilder. Där går dom att förstora, frilägga och se liggande på en platta t.ex. Jag skulle kunna skriva en lång lista på instagrams tillkortakommanden. Men ändå är den så populär. Jag förstår inte. 

Jag fortsätter att satsa på min hemsida som jag haft sedan 1996 och bildbyrå sedan 2004. Och så bloggen med över 1200 inlägg sedan 2007. Givetvis stannar jag kvar på Facebook. Jag har också en kanal på Youtube. Det får vara bra så. 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...