Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

12 maj 2022

Från sjöfåglars parningslek till havsörnens vilda jakt

 Det blev en händelserik våreftermiddag på Gålö i Stockholms skärgård för några veckor sedan. Vädret kanske var lite för vackert för att få riktigt bra bilder. Sol och klarblå himmel. Vinden kom från nord så luften var rätt kylig. Hela fem olika arter av sjöfåglar var på plats vid den lilla fladens utlopp i den stora viken. Det var full rulle på skäggdoppingarna som stundtals ägnade sig åt sin intressanta och gulliga parningslek. Det är svårt att visa den med stillbilder. Dom vrider på sina huvuden med snabba knyckar tills dom dyker ned på botten och kommer upp till ytan med ett forsande ljud. Där står dom ett tag och trampar vatten och har växtlighet från botten i näbbarna. Otroligt sött att bevittna! 

Timmarna gick vid den idylliska lilla fladen och fåglarna hade fullt upp med sina göromål och sitt småkäbbel. Men så plötslig försvann alla fåglar på några sekunder. Vad hände, undrade jag? Svaret fanns i luften ovanför mig. En havsörn cirkulerade ovanför. Den gjorde många dykningar och utfall ned mot vassruggarna, men misslyckades med att fånga ett byte. Under tiden så hade jag hunnit ta många bilder. Havsörnen hade flugit mycket nära flera gånger i sin vilda jakt på en smaskig sjöfågel. Vilket drama!

Se gärna fler av mina fågelbilder i albumet Djur & fåglar.

Alla bilder där går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.

Skäggdoppingar i parningslek
Skäggdoppingar i parningslek
Skäggdoppingar i parningslek i Stockholms skärgård

Ormvråk på spaning
Havsörn på jakt efter en sjöfågel

Ormvråk på spaning
Havsörn på jakt efter en sjöfågel i Stockholms skärgård

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...