Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

09 maj 2022

En glad och lycklig älg i det nya spirande gröna vårgräset

Blogginlägg nr. 1200 sedan 2007. 

Strosade runt en ganska så händelselös kväll i naturen kring Tyresö Slottspark för några dagar sedan. Ingenting hände. Inget var värt att fotografera. Det började sakta att skymma så jag började att gå tillbaka. Men så helt plötsligt fick jag syn på en älg i en liten träddunge som åt på kvistarna. Jag gick försiktigt närmare och gömde mig bakom några trädstammar. Avståndet mellan oss var runt femtio meter. Där höll jag mig. Jag ville inte skrämma den.

Älgen kom sakta ut från träddungen och jag tänkte mig att få en bild på en stor ståtlig stående älg. Men så lade den sig på gräset bland alla gula blommorna och såg nästan ut som en mysande katt istället. Det var inte riktigt det jag hade väntat mig. Där låg den länge och åt av det friska gröna nytuppväxta gräset blandat med de gula blommorna. Älgen blev lite som en variant på tjuren Ferdinand som luktade på blommor under en korkek. Men så småningom så reste den på sig tog några steg och lade sig igen. Jag tror att den var så lycklig att få äta av det nya friskan gröna gräset och blommorna efter en lång trist vinter med enformig mathållning.

Se gärna fler av mina älgbilder i albumet Djur & fåglar.






ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...