Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

06 maj 2022

Tärnan - luftens balettdansös tillbaka i skärgården

Hade tärnorna kommit tillbaka till udden på Gålö? Det undrade jag när jag gick på stigen mot havet. Den hade inte varit synlig i Tyresö under veckan i alla fall. Vinden var rätt frisk sydlig, runt tio grader i luften. Det är alltid svalare vid havet på våren. Jodå, där var dom i luften igen. Flygandes mot ett mycket blått hav i skarpt solljus. 


Nu skulle jag äntligen få testa min nya kamera med sin fantastiska ögonavkänningsfokus. Men det var väl klart, den hann inte med tärnans snabba flykt, inte en chans. Jag fick låta kameran ställa skärpan på hela fågeln i stället, och det gick bättre. Det var inte många gånger jag fick med tärnan i bild av alla försök. Den är så liten och oerhört snabb. Bara några få gånger så lyckades jag. Men det räckte, såg jag till min förvåning hemma igen vid datorn. 

Två bilder blev riktigt lyckade. Det går så snabbt när bilderna tas att det inte finns en chans att hinna tänka och se riktigt vad man gör. Det är fotografering på ren reflex och intuition. Att kunna få till en fin komposition med fågels rörelser är nästan en omöjlighet. Men ändå så lyckades jag denna gång på så få träffar. Helt fantastiskt vad nöjd jag blev med två bilder!

Jag har alltid tänkt mig tärnan som luftens vita balettdansöser med sina fantastiska flyguppvisningar. 

Se gärna fler av mina fågelbilder i albumet Djur & fåglar.

Alla bilder där går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.

Fisktärna på vingar i skärgården
Fisktärna på vingar i Stockholms skärgård

Fisktärna på vingar i skärgården
Fisktärna på sina gracila vingar i Stockholms skärgård


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...