Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

31 oktober 2021

Knockad av höstfärgerna vid Söderåsens nationalpark

 Detta hände vid mitt första besök där i slutet på oktober 2015. Så det var ett tag sedan. Det blev ett näsan chockartat möte. Knockad till marken och nästan uträknad av Söderåsens gigantiska och böljande hav av lysande färggranna höstlöv, reste jag mig sakta igen och försökte att hitta motiv som gick att komponera i en bildram, d.v.s. i kamerasökaren. Först nu fem år senare så går jag igenom bilderna därifrån. Ibland behöver bilderna och den stora upplevelsen vila. 

Massor av fotografer dras varje höst till episkt storslagna platser som Söderåsens nationalpark för att fotografera. Men det är faktiskt svårt att göra den här storslagna naturupplevelsen rättvisa i bild. Tvärtemot vad många tror. Det är lätt att bilderna faller platt och blir högst mediokra. I den fällan ville jag inte falla. 

Jag har alltid gillat konst och bild av färgstarka konstnärer och fotografer. Som inte duckat från färgen. Så för mig är det lätt att dras till färgstarka motiv. Ibland får jag riskera att bilderna kommer nära kitschen. Men den risken tar jag så gärna. 

Se gärna fler av mina höstbilder från Söderåsen i albumet Skåne kust & landskap.

Alla bilder där går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.

Lövträd i höstfärger
Höst vid Skäralid Söderåsens nationalpark i Skåne


Höst i bokskogen
Höst vid Skäralid Söderåsens nationalpark i Skåne


Lövträd i höstfärger
Höst vid Skäralid Söderåsens nationalpark i Skåne


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...