Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

22 juni 2021

Stilla och meditativt - så tog årets längsta dag slut

Årets längsta dag den 21 juni, sommarsolståndet. Det var bara femton minuter kvar till solen gick ned 22.05 när jag tog bilden vid Kalvfjärden. 

Jag har haft den stora glädjen att bo nära av den underbart vackra Kalvfjärden på Tyresö-Brevik i fyrtio år. Jag vet inte hur många gånger jag har varit där och fotograferat under årens lopp. Och många bilder har blivit riktigt lyckade. En blev t.ex. använd av WWF inför kampanjen Svenska pärlor för några år sedan. 

Att fotografera är lite som att lägga ett pussel. För att bilder skall bli bra så behövs oftast en förgrund. Vid Kalvfjärden har  jag ungefär åtta olika klippformationer att använda mig av. Och det har räckt väldigt långt. År efter år efter år. Samma klippor men med ständigt förändrande ljus, vatten och himmel. 

Se gärna fler av mina bilder från Stockholms skärgård i albumet Vatten och himmel.

Alla bilder där går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Sommarsolståndet i skärgården

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...