Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

07 juni 2021

Ejderungarnas farliga liv vid skäret

 Hittade en liten koloni med ejdrar, ådor och deras små ungar vid några små skär utanför Gålö. Men jag tyckte att dom levde väl farligt. Som närmaste grannar hade ett tjugotal hungriga trutar som ibland försökte sig på att göra flygattacker. Jag har en gång blivit vittne till hur en trut satte i sig unge efter unge och mamman blev till slut tokig. Hemskt att bevittna från sittbrunnen och det var inget man kunde göra. Men här var dom flera ådor som höll utkik och vakt efter dom glupska trutarna. Ejdrarna har ju minskat i antal under de senaste åren. Så jag hoppas verkligen att dom klarar sig och hinner bli stora. 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...