Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

18 mars 2021

Det är inte tråkigt att vara trogen

Är det roligare att vara otrogen? Att hoppa runt mellan olika korta små kärlekshistorier. Två veckor på Island. En vecka på Färöarna. Tre veckor på Lofoten. Fyra i Afrika. Så uppfattar jag många natur och landskapsfotografers fotograferande. Medan jag år efter år mestadels håller mig till Stockholms skärgård. Eller i alla fall till svenska kuster.

Av någon anledning så kommer många av de ”otrogna” fotograferna, som gillar omväxling, hem med ganska så likartade bilder. Ofta bilder som redan finns i överflöd på Instagram. Medan jag gillar att hitta nya motiv och bildvinklar. Givetvis också det en form av upprepning, men på ett annat sätt. En form av fördjupning tycker jag.

Jag ser på många landskapsfotografers, främst utländska, filmer på youtube. Många av dom tar verkligt fina bilder, så jag blir nyfiken och letar upp deras hemsidor. Men nästan alltid, till min stora besvikelse, så har dom tagit ungefär samma bilder på samma platser som alla andra. Nästan aldrig något nytt.

Det som styr mitt fotograferande är min eviga starka kärlek till svensk skärgård, kust och hav. Platsen där jag sedan fyrtio år bor. Det är den som gör mig trogen. Att jag år efter år försöker hitta nya bildvinklar under olika ljusförhållanden och årstider. Men en del tycker nog det är tråkigt, men inte jag. Tvärtom!


Se gärna fler av mina finaste skärgårdsbilder i albumet Stockholms ytterskärgård | fotokonst på min hemsida.

Alla bilder går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja fotoprintar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.

Vattenspegling Kalvfjärden Klövberget Tyresö
Klövberget vid Kalvfjärden ligger bara två kilomet från mitt hem. 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...