Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

31 mars 2021

Grått glåmigt men så kom guldljuset över sångsvanarna

En dag i förra veckan. Grått, grått, glåmigt och som det inte var nog så kom det en lätt regnskur. Just som vi hade ätit upp de sista bitarna av pizzan vid Ledskär i norra Uppland, så började dropparna komma från himlen. Det var bara att sätta sig i bilen och vila ett tag. Efter en halvtimme upphörde regnet och vi gick upp i det nya fågeltornet för att titta ut över de sjungande sångsvanarna som rastade i den grunda havsviken. Men det var fortfarande grått grått och glåmigt. Men den ljuvliga sången från sångsvanarna fick oss att glömma det tråkiga vädret. Och snart var det dags för fika.

Efter tre och halvtimme i det gråmurriga började det kännas som att det var dags att bege sig hemåt. Jag gick runt lite bara först för att eventuellt hitta några nya bildvinklar. Då hände det! Ett först svagt orangerött ljus började att lysa upp tvärs över viken. Jag sprang tillbaka till fågeltornet och gjorde kameran beredd för att fotografera. Och det orangeröda ljuset blev bara starkare och starkare. Men det var inte lätt att hitta den bästa kompositionen, så jag fick prova mig fram. 

Det blev ett lyckligt överraskade slut på fotograferingen vid Ledskär. Många gånger handlar fotografering om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Och så måste man ha kunskapen och erfarenheten att kunna ta vara på det på bästa sätt. Det här gången gick det fantastiskt bra!

Se gärna fler av mina bilder från norra Uppland i albumet Upplands kust & vatten på min hemsida.

Alla bilder går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja fotoprintar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.

Sångsvanar på spegelblankt vatten
Sångsvanar en vårkväll i en grund havsvik i norra Uppland

Sju minuter tidigare så såg det helt annorlunda ut innan solen tittade fram.



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...