Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

14 oktober 2020

En överraskande frisk färgrik strand vid havet

En sällsynt vacker färgexplosion av tång hade bildats på en strand vid havet i Stockholms södra skärgård. Nästan hela regnbågsspektrat fanns med. Den syntes bara vagt från stigen tio meter bort där jag kom gående. Jag letade egentligen efter en plats att avnjuta en mugg gott kaffe från min termos. Och råkade sätta mig just vid tångbältet och skrek rakt ut, wow vad läckert! 

Naturen överraskar mig ofta med oväntade intressanta upptäckter. Sådana här olika färgade bälten med tång hade jag tidigare aldrig sett. Troligen så har dom bildats under flera omgångar av hårda sydliga vindar med olika vattenstånd. Den gröngula tången närmast vattnet var alldeles färsk. 

Tidpunkten på dagen då jag fick syn på det vackra motivet var perfekt. En kvart innan fanns det inga moln på himlen och solen hade lyst skarpt rakt in i kameran. Och en kvart senare så var hela himlen täckt av moln och vattnet tappat sin blåa färg. Så precis exakt viktigt är det ofta med tiden att kunna fotografera vid dom rätta förhållandena i naturen. Det handlar oftast om minuter. 

Jag beundrar de natur och landskapsfotografer som ger sig tid att hålla på att skruva på sina stativ. Jag skulle inte hinna att ta mina bilder då. Jag fotograferar nästan alltid på fri hand. Att hitta den rätta bildvinkeln är det viktigaste när jag fotograferar. Och det gör jag genom att flytta mig lite mellan bildtagningarna, framåt, bakåt, uppåt, nedåt och åt sidorna. Bara en liten förflyttning gör ofta en stor skillnad. Vad som är bästa vinkeln kan i alla fall inte jag se vid fotograferingsögonblicket, utan senare vid dataskärmen. För tångbilden så fotograferade jag fem lite olika bildvinklar. Den sista blev bäst. 

Se gärna fler av mina bilder i albumet Vatten & vågor på min hemsida. De flesta går att beställa som fotokonst, på fotoprintar och canvas.


Tång vid havsstrand i skärgården

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...