Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

10 maj 2020

Med sjöfåglar som underbart kvällssällskap

Skam den som ger sig. Jag misslyckades ju med min fotografering av sjöfåglar i förra veckan. Och med min test av den "lilla" nya kameran. Så i torsdags så var det dags att försöka igen. Det skulle klarna upp fram emot kvällen. Jag åkte till en udde på Gålö i Stockholms södra skärgård vid sextiden. Där brukar det alltid finnas gott om sjöfåglar ute på ett skär hundra meter ifrån land.

Det läade vid udden och vattnet var stundtals lugnt och fint. Ibland kom en frisk vinby som fick vattenytan att krusa sig. Till en början var det varmt och skönt att stå och titta på hur silvertärnorna flög och flög för att leta efter småfisk i vattnet vid udden. Då och då försökte jag fotografera dom med det riktigt kraftiga teleobjektivet. Men det var mycket svårt att sikta rätt. Dom  flög som små projektiler i luften och ändrade kurs när som helst. Knepigt. Knepigt. Men träning och åter träning började så småningom att ge resultat. En gång flög en tärna nära, så nära att jag tog ett steg bakåt för att upptäcka att jag hasade ned för en liten klippavsats. Men det gick bra, jag landade på fötterna.

Efter ett par timmar på udden så närmade solen sig trädtopparna och temperaturen sjönk. Fötterna började att bli kalla. Och jag tyckte att det var dags att börja gå tillbaka till bilen. Med mig hem hade jag hundratals bilder att gå igenom. Tio bilder skulle visa sig blivit riktigt bra, tycker jag. Med den utdelningen så känner jag mig väldigt nöjd med kvällen. Och med den nya lite mindre lättare B-kameran. Ett bra komplement till den stora tunga.

Se gärna fler av mina nya bilder på silvertärnor i galleriet Djur & fåglar i Stockholms skärgård

Silvertärna flygande med vackra moln
Silvertärna mot målerisk himmel letar kvällsmat i Stockholms skärgård © fotograf Mats Lindfors Webbkusten


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...