Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

10 januari 2020

Himlen färgades röd och alla blev fotografer

En ovanligt röd solnedgång den 2 januari i år fick sociala medier att börja färgas i rött. Dom röda bilderna började snabbt att dominera flödena på Facebook och Instagram. Även nyhetsprogrammen på tv visade bilder på den röda himlen. Av alla bilder som jag såg var ingen en "bra bild" (enligt mig) utom kompisen och fotografen Filip Meneses, @menesesfilm på Insta.

Den aktuella röda eftermiddagen stod jag illa placerad på en balkong i Gävle och tog ingen bild alls. Det måste till något mer än bara en röd vacker himmel för att jag ska ta en bild. Jag vill alltid få till en komposition och kunna använda den röda himlen till att uttrycka något.

Dagen efter funderade jag på om den röda solnedgången skulle upprepas igen. För att var beredd så tog jag en promenad i Boulognerskogen och inväntade skymningen. Jag bestämde mig för att använda skulpturerna Musicerade änglar av Carl Milles i bilden, om den nu skulle bli någon röd solnedgång igen. Jag gick där och väntade och väntade, det tog verkligen tid för att det skulle börja hända något på himlen igen. Några moln blev röda, men hade inte alls samma omfattning som dagen innan. Men det passade mycket bättre till den bild som jag hade tänkt att ta. Den röda musiken.

Musicerande änglar av Carl Milles © fotograf Mats Lindfors Webbkusten

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...